Lyckas Med Mat

Lyckas Med Mat
Lyckas med mat

söndag 29 maj 2011

Provar mig på ett nytt recept - Polkarutor

Fick detta recept av en av mina elever... Gjorde om det lite för att få lite mer "Marlene-smak" på den...
Enjoy!

Polkarutor i långpanna - ugn 175°C - ca 25  min

4 ägg
6 dl socker
1 tsk SP
1 msk vaniljextrakt
2 krm salt
1 dl kakao
50 g mörk choklad
1 tsk vaniljsocker
200 g smör
3 dl vetemjöl

Glasyr:
200 g smält vit choklad
Krossade polkagrisar

Smält smöret tillsammans med chokladen, ställ det att svalna. Blanda ihop ägg, socker, SP och vaniljextrakt till en fluffig röra. Blanda de torra ingredienserna och häll detta i äggsmeten. Till sist häller du i smör-chokladblandningen. Häll smeten i bakplåtspapperklädd långpanna. Grädda (175°C - ca 25 min). Kakan ska ha konsistens som kladdkaka när du tar ut den ur ugnen...

Smält den vita chokladen och pensla över kakan. Strö sedan krossad polka över hela kakan. När kakan kallnat och chokladen stelnat skärs den i bitar.

Recept från en av mina elever (Lucas Englund)

Någon annan får dock provsmaka - efter att ha fikat hela helgen så är det nu stopp med det för en tid (till nästa helg iaf) :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar