Lyckas Med Mat

Lyckas Med Mat
Lyckas med mat

måndag 23 maj 2011

Cookie cake :)

I och med att det verkar som om min mentorsklass kommer fixa alla sina betyg - så är det väl bara att sätta igång att baka till deras kakbuffé som de ska få av mig som belöning! Som tur är, för mig, så betyder det att jag får användning för allt fika jag bakar plus att jag får prova på ett antal nya recept :)
WIN-WIN alltså :)

Cookie cake - ugn 175°C - ca 45 min - form ca 1 1/2 liter

150 g smör, rumsvarmt
2,5 dl socker
3 ägg
150 g mörk choklad (jag använde chokladknappar)
1 dl sötmandel, grovhackade
2 dl fiberhavregryn
2 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 175°. Rör smör och socker poröst.
2. Rör i äggen, ett i taget.
3. Grovhacka choklad och mandel. Blanda det med fiberhavregryn, mjöl och bakpulver.
4. Rör ner i smeten. Häll smeten i en smord och bröad form, som rymmer ca 1 1/2 liter.
5. Grädda i nedre delen av ugnen ca 60 min (iaf om du använder en brödform som jag gjorde, annars kan du nog korta tiden med ca 10 minuter).
6. Stjälp upp kakan och låt den kallna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar