Lyckas Med Mat

Lyckas Med Mat
Lyckas med mat

söndag 7 augusti 2011

Tårta - igen :)

Tårta till Matti :)

Tårtbotten:
Ingredienser:                            
3 ägg
100 gr strösocker                                                        
50 gr vetemjöl
75 gr potatismjöl
1.5 tsk vaniljsocker

GÖR SÅ HÄR:
1. Vispa äggvitorna fasta och vita.
2. Tillsätt sockret och vispa ytterligare några minuter. Äggvitan skall vara så pass fast så man kan vända upp och ned på bunken utan att vitan faller ur.
3. Tillsätt äggulorna, en i taget, och vispa ytterligare 3-4 minuter.
4. Blanda vetemjöl, potatismjöl och vaniljsocker som sedan siktas ner, lite i taget i äggblandningen.
5. Rör ner mjölet mycket försiktigt så att smeten inte förlorar sin volym.
6. Häll över i en smord form och grädda i ugn 30-35 minuter i ca 175 grader.
7. Låt den färdiggräddade tårtbotten stå några minuter innan den lossas ur formen.

Detta recept är lagom till en form på ca  20 cm
Hittade receptet hos tårtdecor.se - och halverade det för att det skulle passa mig just nu :)

tårtbotten

Godisgrädde med Starburst

Jag blandade ca 90 g starburst jordgubb med 3 dl grädde. Låt smälta ihop på SVAG värme - det får INTE koka. Ställ sedan i kylen minst 6 timmar - vispa som vanlig grädde och bred ut över ett av lagren till tårtan.

Sedan blandade jag 3 dl grädde med Marabou Caribbean, ca 175 g, och gjorde som ovan.  Ja just ja, jag blandade i 1 msk ananasextrakt också...

Gjorde chokladsmörkräm som jag spacklade med - recept finns här - och täckte sedan med fondant från Wilton - köpt här - och stansade ut liljor (stansen köpte jag på samma ställe - www.lyckasmedmat.se




Enjoy!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar