Lyckas Med Mat

Lyckas Med Mat
Lyckas med mat

tisdag 9 augusti 2011

Små chokladkakor

Hittade ett recept på baksidan av en kakpåse - som jag kände att jag måste provbaka - och det gjorde jag :)

Små chokladkakor - 225°C - 6-8 min - ca 45 st

Ingredienser:
150 g rumstempererat smör
¾ dl farinsocker
¾ dl strösocker
½ dl ljus sirap
1 äggula
1 tsk hjorthornssalt
¾ tsk snabbkaffepulver
4 dl vetemjöl
¾ dl kakao
1½ tsk bakpulver
¼ tsk salt
150 g mörk grovhackad choklad
50 g ljus grovhackad choklad
½ dl vatten

Gör så här:
Vispa smör, farinsocker, socker, sirap, äggula, hjorthornssalt och kaffe.

Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver, salt och choklad i en bunke. Tillsätt detta i smeten och blanda, tillsammans med vattnet, snabbt ihop till en deg.

Forma till två rullar, på ca 3 cm i diameter och placera rullarna på bakplåtspapper - lägg i kylen ca 30 minuter.

Ta ut rullarna ur kylen, skär i ca ½-1 cm tunna skivor. Grädda kakorna på bakplåtspapper mitt i ugnen ca 6-8 minuter, 225°C. Låt svalna på plåten.

De ser ju inte så smakliga ut - men de var goda :) För att göra de lite mer tilltalande vid servering tänkte jag ringla smält jordgubbschoklad över när det blir dags...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar