Lyckas Med Mat

Lyckas Med Mat
Lyckas med mat

torsdag 25 augusti 2011

Barnens chokladtårta

Receptet kommer från www.detsoteliv.no

Barnens chokladtårta - 190°C - ca 45 min

1 stort ägg
2 dl socker
1 dl farinsocker
4 dl naturell yoghurt
100 g smör
3 msk kakao
1 tsk bikarbonat
6 dl vetemjöl

Chokladkräm
100 g smör
2 msk kakao
500 g florsocker
1 dl kaffe (eller mjölk, eller grädde) - jag använde ½ dl grädde och ½ dl mjölk

Pynt:
Geléhallon
Non Stop
Daimkulor

Så här gör du:

Vispa ihop ägg, socker och yoghurt. Smält smör och rör i detta. Sikta det torra och blanda ihop till en jämn smet.

Häll smeten i en rund springform, 26 cm, med bakplåtspapper i botten. Grädda långt ned i ugnen, 190°C, ca 45 min. Låt kakan kallna i formen. Lossa från formen med vass kniv, ta bort bakplåtspapper.

Gör chokladkrämen genom att blanda smält smör med de övriga ingredienserna. Vispa ihop till krämen är fluffig.

Dela kakan i två delar. Fördela ca hälften av krämen mellan bottnarna och bred ut resten av krämen jämnt över hela kakan.

Dekorera!

Kaffet i glasyren kan bytas ut mot mjölk om du vill ha mildare smak på krämen. Kakan håller sig mjuk och god i flera dagar om den packas in ordentligt i plast och förvaras i kylskåp. Kakan går också bra att frysa!

Ska kanske också tillägga att jag gjorde en kaka som var 18 cm och en som var 20 cm - inte en på 26 cm - men jag använde samma recept...
SMASKENS!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar