Lyckas Med Mat

Lyckas Med Mat
Lyckas med mat

tisdag 10 maj 2011

Mandel- och valnötstårta med succékräm

I morse drog jag på mig joggingskorna och tog en joggingtur i det soliga vädret :) kändes bra i både kropp och själ :)

Idag bakar jag en tårta som i Norge tydligen kallas för suksesstårta. Receptet hittade jag på Passion 4 baking Min variant består av valnötter och mandel som botten men jag har använt andra nötsorter tidigare och det har också blivit toppengott. Den här ska bli "vuxenfika" på dotterns kalas, i celebert sällskap av Oreo Coffee Ice Cream Cake  - recept kommer förhoppningsvis innan söndag :)

Kakbotten - 160°c i ca 30 minuter - idag har jag använt en springform på 24cm

150 g florsocker
75 g valnötter
75 g mandel
4 äggvitor
1 tsk citronsaft

Mal nötterna i en mixer. I en bunke vispar du ihop äggvitorna, florsockret och citronsaften. Vispa tills det är ett hårt skum, ca 2-3 minuter. Sedan vänder du försiktigt ned de malda nötterna i smeten. Efter det är det bara att bre ut smeten i en smord form och sätta in den i ugnen (160°c ca 30 min)

Suksesskrämens recept

10 äggulor
1,25 dl grädde
170 g socker
10 g vaniljsocker
150 g smör

Blanda alla ingredienser, förutom smör, i en kastrull. Rör ordentligt under uppvärmning. Låt krämen koka ca 30 sekunder under konstant omrörning. Sila sedan krämen ned i en bunke, tillsätt smöret (som gärna ska vara rumsvarmt). Vispa sedan tills krämen är kall och fluffig. Låt den gärna "gotta till sig" ett tag i kylen. Bred ut över den kalla nötbottnen, forma eventuellt mönster med hjälp av sprits eller dylikt.

Och så här ser den ut när den är färdig, toppad med lite chocolate chips :)

Dålig bild, men den är tagen med mobilkamera :(

2 kommentarer: