Lyckas Med Mat

Lyckas Med Mat
Lyckas med mat

måndag 9 maj 2011

Dags att baka tårtbottnar inför söndagens kalas...

Har hittat en recept på tårtbotten som jag tycker är bra och som passar till 2 st á 20 cm i diameter eller 1 st 26 cm... Receptet jag hittade har jag dock ändrat lite i så det bättre passar mig och det jag tycker om.

Tårtbotten - 2 st 20cm eller 1 st 26cm rund springform
2 dl vetemjöl
2msk majsstärkelse (maizena)
1 tsk bakpulver
4 stora ägg
2 tsk SP (Sponge Cake Stabilizer)
Saften från en halv apelsin
1/2 dl mjölk
2 dl socker
50 g smält smör

Blanda alla ingredienser förutom smör i en bunke, börja med att mixa ihop det på låg fart i några sekunder. Öka sedan hastigheten på maskinen och kör på hög hastighet i ca 12 minuter. Sakta sedan ned tempot och blanda i det smälta smöret och blanda ytterligare ett par minuter. Jag satte sedan smeten i två springformar á 20 cm - den ena av dem fick jag hem idag från Lyckas med mat

Sedan är det - skjuts in i ugnen - 175°C - ca 25 minuter (naturligtvis längre tid om du använder dig av bara en form)

Anledningen till att jag använder SP i det mesta av det jag bakar är att smeten blir gräddmjuk och fluffig utan onödig bearbetning, och bakverken är mycket jämnare höjdmässigt med SP än utan.


Beställningen från Lyckas Med Mat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar