Lyckas Med Mat

Lyckas Med Mat
Lyckas med mat

tisdag 24 maj 2011

Dags för ett recept på de godaste brownies jag vet (än så länge iaf)

Brownies med valnötter - ugn 175°C - ca 30 min

85 g smör
250 g mörk choklad ( 70%)
150 g socker
1 ss. vaniljextrakt
2 store egg ( rumstemp)
40 g mjöl
150 g valnötter

Till det här receptet använder jag en kastrull och inte köksmaskin.
Smälter smöret i kastrullen. När smöret har smält tillsätter jag grovt hackad choklad, samtidigt som jag sänker värmen på plattan. När chokladen är helt smält häller jag i sockret och vaniljextraktet och blandar noga med visp eller slev.
Blanda i ett ägg åt gången och rör ihop noga (minst 30 sek) innan du knäcker i nästa ägg. Sedan häller du i mjöl och blandar ihop noga. Blanda sist i de grovhackade nötterna.
Häll smeten i en bakform som är cirka 20X25 eller lite mindre om du vill ha lite högre brownies.
In i ugnen, 175° C i 30 minuter.
När du tar ut kakan ur ugnen är den fortfarande mjuk men den stelnar när den blir kall.
Låt kakan bli helt kall innan du skär den i rutor och ev serverar med vispad grädde och bär - annars är den god som den är också :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar