Lyckas Med Mat

Lyckas Med Mat
Lyckas med mat

tisdag 21 juni 2011

Citron- och salmiakkladdkaka

Inget för de med tendens till halsbränna - men den blev överraskande god

Hittade ett recept på citronkladdkaka på Matklubben.se och kunde naturligtvis inte hålla mig från att göra om receptet lite beroende på vad jag var sugen på (men i morgon ska jag prova göra original-varianten :)

Citron- och salmiakkladdkaka - 175°C - ca 25 min

Klassiker med en frisk smak av citron och salmiak.

Ingredienser
150 g smör eller margarin
100 g salmiak-choklad (eller lakrits-plopp)
2 ägg
1,5 dl florsocker
1 dl mörkt muscovadosocker
1,5 dl vetemjöl
1 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
Skal och saft av en  liten citron

Dekoration:
1 msk citronströssel
1 msk salmiak-flakes
Beskrivning
Sätt ugnen på 150°.

Smält matfettet och salmiakchokladen i en kastrull, låt det svalna. Vispa ägg, florsocker och muscovadosocker poröst.

Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker, bakpulver och citronskal i en skål.

Jag använde mig av en engångsform för 14 dl för att jag skulle ge bort den, men naturligtvis kan du använda en rund form med löstagbar botten och ca. 22 cm i diameter.

Tillsätt mjölblandning, smörblandningen och citronsaft i äggvispet. Blanda smeten och häll den i formen.

Grädda mitt i ugnen i ca. 25 minuter, stickan ska vara något kladdig när kakan är klar. Strö strössel och salmiak-flakes över kakan.

Tror att det blir toppen att serveras tillsammans med sorbet med någon mildare smak, tex vanilj eller citron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar