Lyckas Med Mat

Lyckas Med Mat
Lyckas med mat

onsdag 9 november 2011

Violmakroner med saltlakritssmörkräm - och test av macarons-matta

Fick en förfrågan från Peder på Lyckas med mat om jag hade lust att prova en macarons-matta. I och med att jag tänkt köpa en så tackade jag naturligtvis JA. Dagen efter fanns mattan hemma hos mig - och det kliade i bakarfingrarna... Så när jag nästan var färdig med min omdömesskrivning så belönade jag mig ett ett makronbak :) Sist jag var in på Lyckas med mat i Luleå så köpte jag violarom - länk... Ypperligt tillfälle att prova denna arom som tydligen är väldigt koncentrerad... Så här kommer receptet - och mattan var väldigt trevlig att använda om man smort den med lite matfett eller liknande innan, makronerna lossnade lätt och blev iaf nästan lika stora :)

Violmakroner - 125°C - ca 27 min

140 gram äggvita
185 gram mandelmjöl
185 gram florsocker
60 gram strösocker
140 gram florsocker
Passande mängd lila pastafärg
7 droppar violessens


Vispa upp äggvita, ha i socker och den mindre mängden av florsocker och vispa till en tjock maräng. Blanda i för hand mandelmjöl och resten av florsockret och den lila färgen och essensdropparna till en slät smet, spritsa ut på plåt och baka i 125 grader ca 30 min

Saltlakritssmörkräm
100 g margarin/smör
1 ½dl florsocker
1 äggula
4 tsk vaniljsocker
4 tsk saltlakritsflakes, lakritspulver och lakritsessens. Ska även blanda i lite saltlakritssås.
Svart pastafärg

Smörkräm
Lägg smöret i en bunke och blanda med florsocker och vaniljsocker. Vispa med elvisp tills blandningen är ljus och porös. Vispa ner äggulan och lakritspulvret. Bred en klick smörkräm på hälften av makronerna och täck med den andra hälften så att de ser ut som små hamburgare. Förvara i kylskåp.



1 kommentar: