Lyckas Med Mat

Lyckas Med Mat
Lyckas med mat

söndag 25 september 2011

Lyckliga män på Billerud Karlsborg? :)

I och med att en vän till min make hämtade svart pastafärg till mig från Lyckas Med Mat i Luleå så måste han naturligtvis få fika för besväret :)

Detta blev resultatet och jag hoppas att han och hans skiftkamrater blir nöjda...


Äppelmosmuffins - 175°C - ca 30 min - ca ?st

150 g smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
1 krm salt
1 tsk malen kanel
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
6 dl vetemjöl
2 dl mjölk

Fyllning:
1 stort äpple eller 2 små
2 msk socker
2 msk malen kanel
12 msk äppelmos

Sätt ugnen på 175°C. Smält smöret, låt svalna och vispa poröst med sockret. Tillsätt äggen och vispa fluffigt. Blanda alla torra ingredienser och rör försiktigt ner dem i smeten. Tillsätt mjölken och vispa försiktigt till en slät smet. Skala och skär äpplena i bitar. Blanda socker och kanel i en skål. Blanda runt äppelbitarna i kanelblandningen. Smörj en muffinsplåt. Fyll upp med smet till hälften. Klicka i en msk äppelmos i varje och fyll på med resten av smeten. Tryck i äppelbitarna. Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter. Låt svalna. Lossa muffinsarna försiktigt från plåten!

Recept från Dagens muffin

Topping
200 g färskost (cream cheese)
2 dl vispgrädde
50 g smör
0.5 dl florsocker
1 tsk kakao
1 msk vaniljsocker

Vispa ihop alla ingredienser till toppingen till en lätt och luftig smet.
Spritsa eller bred topping på muffinsen.


1 kommentar: