Lyckas Med Mat

Lyckas Med Mat
Lyckas med mat

lördag 27 april 2013

Chocolate cupcakes w/ peanut butter frosting

Jag tror att jag äntligen hittat ett recept på chokladmuffins, där muffinsen blir lika mjuka som vaniljmuffins blir :)

One-bowl-chocolate cupcakes (originalreceptet tydligen från Martha Stewart). Detta recept är med mina ändringar...

Ugn 175°C - ca 24 st

1.5 dl kakao
3.5 dl mjöl
3.5 dl socker
1.5 tsk bikarbonat
0.75 tsk bakpulver
0.75 tsk salt (vilket jag glömde men det gick bra ändå)
1 tsk vaniljpulver
2 stora ägg
1.75 dl starkt kaffe
2 dl turkisk yoghurt
3 msk olja (jag valde rapsolja)
2 dl riven blandad choklad (jag hade kvar riven vit och mörk choklad)

Sikta ihop alla torra ingredienser i en bunke, blanda i resten av ingredienserna och vispa smeten slät. Fyll muffinsformarna med smeten till drygt hälften, grädda i 17-20 min (känn med provsticka, kommer den ut tor så är muffinsarna klara)


Jordnötssmörfrosting
175 g rumsvarmt smör
4 dl florsocker
2.5 dl jordnötssmör
175 g philadelphiaost

Låt smöret bli rumsvarmt, vispa det sedan tills det är fluffigt. Häll i florsockret och vispa ihop. Tillsätt jordnötssmör och philadelphiaost och vispa tills du fått en slät frosting.

Dekorera med peanut butter chips :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar