Lyckas Med Mat

Lyckas Med Mat
Lyckas med mat

tisdag 20 december 2011

Minibiskvier

Använde mig av makron-mattan som jag fått från www.lyckasmedmat.se
Biskvibottnarna blev perfekta i storlek och en sats räckte precis till 48 st - alltså så många "ringar" det finns på makron-mattan

Bottnar:
275 g mandelmassa
1.5 dl socker
2 äggvitor (medelstora)

Fyllning:
250 g smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 äggulor
3 msk konjak

Garnering:
150 g mörk blockchoklad
20 g cocosfett

Finfördela mandelmassan i matberedare. Blanda med sockret och äggvitorna. Vispa tills du har en pösig smet.

Spritsa ut smeten till små runda kakor, ca 4 cm i diameter, på bakplåtspapper. Låt stå ca 30 min i rumstemperatur (eller så gör man som jag och smörjer makron-mattan och spritsar smeten på den)

Grädda bottnarna längst ned i ugnen, 175°C, 15-20 min. Låt kallna på plåten.

Vispa det rumsvarma smöret, florsockret och vaniljsockret till en luftig kräm. Tillsätt gulorna ett i taget. Smaksätt med konjak.

Bred smörkrämen på kakornas undersida, så det blir en liten kulle. Ställ kakorna kallt i minst 30 min, helst längre.

Smält chokladen och cocosfettet i vattenbad - doppa sedan krämsidan i chokladen- låte kallna/stelna - doppa två gånger om det behövs - låt i så fall chokladen stelna mellan gångerna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar