Lyckas Med Mat

Lyckas Med Mat
Lyckas med mat

måndag 12 september 2011

Chokladcupcakes

Chokladcupcakes

Ett recept från Allt om mat

Muffinsen kan bakas och förvaras i frysen. Bara att ta fram och breda på sin favorittopping.

16 muffins - 175°C - ca 15 min

Ingredienser

100 g mörk choklad
50 g smör
1,75 dl mjölk
2 st ägg
1,5 dl råsocker
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 krm salt

Tillagning
1. Sätt ugnen på 175°.
2. Grovhacka chokladen, smält smöret och blanda ner choklad och mjölk. 
3. Vispa ägg, råsocker och vaniljsocker fluffigt. 
4. Blanda mjöl, bakpulver, kakao och salt. Vänd ner choklad- och mjölblandningen i äggsmeten. 
5. Ställ pappersformarna en muffinsplåt för att smeten inte ska rinna ut.  Fyll formarna till 2/3 och grädda mitt i ugnen ca 15 min. 
6. Låt muffinsen svalna. Gör toppingen.

Toppingen kommer jag att göra när jag plockar fram dessa ur frysen för att servera - då får ni det receptet :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar