Lyckas Med Mat

Lyckas Med Mat
Lyckas med mat

lördag 16 juli 2011

Tårta till svärfar med gäster

Svärfar & svärmor ska ha middagsgäster och ville att jag skulle baka en tårta - och det kan jag ju inte tacka nej till :) speciellt eftersom jag köpte på mig en massa nya "leksaker" till köket när jag var i USA :)

Svärfar ville av någon anledning dela ett budskap på tårtan (och beställaren har väl oftast rätt :)) så därav texten på tårtan...

Tårtbotten - 24 cm - 170°C - ca 40 min

3 ägg
3 dl socker
2 tsk SP (sponge cake stabilizer)
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljextrakt
1 dl kokande vatten


Vispa ägg, socker och SP vitt och luftigt. Tillsätt siktat mjöl och bakpulver. Vänd sist ned vatten och vaniljextrakt. Fyll en smord och bröad form med smeten och skjuts in i ugnen...

Färdig när kakan släpper kanten på formen.

Idag testade jag två nya fyllningar - hallonmousse och vaniljkrämsmousse

Hallonmousse:
230 g hallon
ev hallonessens
0.5 dl socker
1 msk vatten
4 plattor gelatin
3 dl vispgrädde

Lägg gelatinplattorna i blöt i kallt vatten. Blanda hallon, hallonessens om du vill, vatten och socker i en kastrull, värm och låt koka ett par minuter. En fördel kan vara att mosa hallonen mot kanten så du får ut mesta möjliga saft ur hallonen. Häll sedan hallonmoset i en sil, och pressa ut så mycket saft du kan (kom ihåg undersidan av silen). Pressa ut vattnet ur gelatinbladen och lägg ner dem i hallonsåsen. Rör om tills allt gelatin är upplöst och ställ åt sidan för att kallna.

När såsen kallnat - vispa grädden och vänd sedan försiktigt ned den i hallonsåsen. Ställ sedan i kylen tills du ska fylla tårtan.

Vaniljkrämsmousse:
1 dl vaniljkräm
2 dl grädde

Spackel och garnering:
5 dl vispad grädde

Tillaga vaniljkräm enligt anvisning på förpackningen. Vispa grädden och vänd försiktigt ned den i den kalla vaniljkrämen. Låt stå i kylen tills du ska fylla tårtan.

Dela tårtbotten i tre lika stora delar. Jag fyllde med hallonmousse på det understa lagret och vaniljkrämsmousse på det övre. Spacklade tårtan med vit vispad grädde, färgade resten av grädden rosa och spritsade lite mönster...

Enjoy!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar