Lyckas Med Mat

Lyckas Med Mat
Lyckas med mat

onsdag 16 november 2011

Makroner med pepparkakssmörkräm

Andra gången jag provar macarons mattan - gör ett till försök imorgon...

Makroner med pepparkakssmörkräm - 125°C - ca 20 min

Ingredienser

Kakor:
125 g skållad, skalad sötmandel
4 dl florsocker
1¼ dl äggvita, 3-4 äggvitor
½ dl strösocker

Smörkräm:
100 g svenskt smör, rumsvarmt
1½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk pepparkakskrydda
1 äggula

Beskrivning
Sätt ugnen på 125°.

Mixa mandeln fint i en mixer eller mal den i en mandelkvarn. Blanda florsocker och mandel. Vispa äggvitorna med elvisp. Tillsätt strösockret och vispa till en ganska fast marängsmet, ca 2 min. Blanda med de torra ingredienserna till en jämn smet.

Spritsa eller klicka ut ca 60 kakor stora som 5-kronor på plåtar med bakplåtspapper. Låt kakorna vila minst 30 min, det gör att kakorna inte spricker i ugnen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min. Låt kakorna kallna.

Smörkräm:
Lägg smöret i en bunke. Blanda ner florsocker, vaniljsocker och pepparkakskrydda. Vispa med elvisp tills blandningen är ljus och porös. Vispa ner äggulan. Bred en klick smörkräm på hälften av makronerna och täck med den andra hälften så att de ser ut som små hamburgare. Förvara i kylskåp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar