Lyckas Med Mat

Lyckas Med Mat
Lyckas med mat

torsdag 11 oktober 2012

Krämiga Brownies med knäckglasyr

Den här kakan vill jag göra någon gång - gärna när jag själv kan äta massor av den, för jag tror att det dåliga samvetet kommer göra sig påmint om jag bara äter den för att jag vill :) den här kakan ska jag FÖRTJÄNA att äta :)


Krämiga Brownies med Knäckglasyr

För30 personer.

Krämiga Brownies med Knäckglasyr
Källa: matklubben
Uppladdad av: hon_duvetjag

Ingredienser

Kakan:
4 ägg
100 g smör eller margarin
50 g kokosfett
½ dl mjölk
100 g mörk choklad
100 g vit hackad choklad
50 g nougat
2 dl socker
½ dl sirap
1 msk rom
1 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
100 g blandade hackade nötter
3 dl mjöl

Glasyr:
25 g smör
1 dl (visp)grädde
1 dl sirap
½ dl socker
1 msk rom

Gör så här

Smält allt fett tillsammans med den mörka chokladen och nougat i en kastrull. Häll i mjölken och låt det koka i en minut.
Ta bort från plattan så fort det smält och tillsätt rom.
Rör ihop ägg, socker och sirap i en skål, vispa inte.
Rör i mjöl, vaniljsocker, kakao, nötter och vit choklad.
Häll i chokladsmeten och rör ihop.
Häll i en medelstor långpanna, smöra och bröa om det inte är teflon
Sätt in i ugnen 15 min 175 grader

Glasyr:
Smält smöret i en kastrull, gärna teflon.
Häll på grädde, sirap, socker och koka på hög värme i ca 10 min, häll i romen.

Stick små hål i kakan med en sticka och bred på glasyren.
Låt svalna och skär sedan i 30 rutor.

Recept från Matklubben.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar